Friday, March 10, 2006

30 Mrt. 2005 Agra

Waarom moesten we zo vroeg op? Om de Taj Mahal bij zonsopgang te zien. Het entree kostte 750 Rp en je moest je mobieltje, je sigaretten en je aansteker en je flesje water afgeven, anders kon je er wel eens een bom of zoiets mee maken, daar werd je dan ook echt op gecontroleerd. We hadden de fietsriksja's voor de hele ochtend gehuurd, de arme man trapte zich ik weet niet wat. Uiteindelijk zagen we dan de Taj Mahal in z'n volle glorie. Het is een pracht, iets sprookjesachtigs, helemaal van wit ingelegd en bewerkt marmer, het is een tombe, die in 1648 door Mughal Emperor Sjah Jahan voor z'n vrouw liet bouwen, en er later ook zelf in werd bijgezet. Door de vijvers eromheen zie je hem ook weer als spiegelbeeld. Overal lopen,, gidsen" rond, die je naar de mooiste fotoplekjes lokken en daar dan weer geld voor vragen. Ook de gebouwen er omheen waren prachtig, allemaal aan de oever van de Yamuna rivier. Maar toen was het tijd om te ontbijten, op het dakje van een hotel, met een mooi uitzicht over de stad. Ook naar beneden hadden we een leuk kijkje, waar 2 geitjes bokkesprongen op de muren maakten. We moesten de baby Tah Mahal nog bekijken, maar eerst naar het Rode Fort. Onze riksja stond netjes te wachten. Het was een echt Fort, waar binnenin weer allerlei gebouwen stonden, allemaal van rode steen. Ook de baby Tah Mahal moesten we bezoeken, die was net zo mooi als de grote Tah Mahal, ook weer prachtig inlegwerk. Uiteindelijk konden we geen steen meer zien. Toch nog even gewinkeld en ons door de riksja rijder laten verleiden om toch maar even naar zo'n winkel te gaan waar allemaal marmeren artikelen werden verkocht. Voor de deur zaten 2 mannen, inlegwerk te maken, de een hakte de stukjes uit en de ander sleep ze om het in te leggen. Ik heb 2 kleine olifantjes gekocht. Doodmoe gingen we naar 't hotel, waar we eerst maar zijn gaan slapen, zodat we 's avonds weer fris naar het restaurant Zorba de Buda konden gaan, waar 't eten lekker was en de stoelen erg hard. Toen we in het hotel kwamen wilde de eigenaar weer een drankje met me drinken, maar ik was doodmoe en de volgende dag moesten we weer om 5 uur op, dus niks drankje, maar naar bed.