Tuesday, March 14, 2006


1 April 2005 Khajuraho

Om 9 uur vertrokken we op de fiets naar de unieke Chandela tempels met prachtig beeldhouwwerk, waarvan de erotische afbeeldingen zonder twijfel de beroemdste zijn. Daar aangekomen werden we meteen aangevallen door een legertje verkopers, map, kaarten, boekjes, alles tegelijk. We kregen een gids toegewezen die, in een voor ons moeilijk verstaanbaar Engels, zeer snel sprak. Hij legde alles zo goed mogelijk uit, het verschil tussen trouwen, liefde en seksueel samenkomen en yoga seks, wat volgens hem niet tot satisfactie leidde, waar wij het weer niet mee eens waren. Het was een soort seksuele voorlichting voor jong gehuwden. Want in India wordt het huwelijk door de ouders geëngageerd en zien de bruid en bruidegom elkaar pas na het huwelijk. Al met al waren de afbeeldingen erg mooi en in grote getale aanwezig. Het moet een geweldig werk geweest zijn. Van het jaar 950 tot 1050 is hieraan gewerkt. Ook de Kama Sutra kwam veelvuldig ter sprake. Ik herinner me, dat we eens zo'n standje wilden nadoen, maar dat eindigde in een verschrikkelijke lachbui, waarbij we uit bed vielen. Maar de gids begon ons aardig op de zenuwen te werken, hij had het maar over mixing, boiling, graining en melting, we waren dan ook blij toen hij zei, dat hij klaar was.
't Was tijd om te shoppen en te lunchen. Na de lunch gingen we een fietstochtje door de natuur maken, nou dat ging over smalle hobbelige zandpaadjes met heel veel kuilen, en stenen in de bloedhete zon. Eerst stopten we bij een soort boerderijtje. We mochten alles bekijken, 2 ossen in de stal, en een hakselmachine, waar 't stro met de hand fijngedraaid werd. Eindelijk kon ik ook zo'n grote hoop met gedroogde koeienvlaaien op de foto zetten, dat zijn gewoon kunstwerken, wat ze weer als brandstof gebruiken. Ook de familie erbij, en toen gingen we weer verder. 't Was best vermoeiend, ook door de hitte. Die Indiërs moeten wel gedacht hebben, dat we maf waren, om op het heetst van de dag te gaan fietsen. En ja een van ons kreeg een lekke band. Ik had Jeroen z'n raad toch maar opgevolgd, en een hele fles water gekocht, die was ook schoon opgegaan. Opeens was ik de groep kwijt en zag alleen nog maar Jan, daar ben ik toen maar achter blijven rijden, rechtdoor naar 't hotel. Ik was doorweekt van 't zweet, gauw m'n zwempak aan, voeten afgespoeld, en 't zwembad in, daar knapte je meteen van op. Nog even gekeken of ik nog op m'n hoofd kon staan, ja hoor dat lukte, en 't bruggetje ging ook nog goed. 's Avonds gingen we in een Tuk tuk naar een Italiaans restaurant, 't was gezellig met folkmuziek, maar gelukkig niet zo luid als de laatste keer. 't Eten was niet slecht, maar kon beter, geef mij maar Indiaas eten.. Met de Tuk tuk nog even een onenigheid over de prijs, maar Jeroen had de prijs afgesproken en daar hielden wij ons aan. Dit keer weer zo snel mogelijk in bed, want we vertrekken morgen om 5 uur, dus moet ik om 4uur op.

No comments: