Thursday, February 16, 2006

Jodhpur via Ranokpur naar Udaipur 24 mrt 2005

Weer om 5 uur op, maar toch nog kunnen ontbijten. Snel de bus in, de Duitse bagage werd ook al in onze bus geladen, maar dat was toch echt niet de bedoeling. Eerst was er nog van alles te zien, maar 't werd steeds rustiger op de weg, dus droomde ik heerlijk. Na de koffie ging 't beter. We waren zo vroeg, dat de tempel nog gesloten was. We gingen dus kijken hoe tapijtjes werden gemaakt, en natuurlijk kon je ze ook kopen. Na de lunch in de open lucht, konden we de tempel bekijken, de mooiste, die ik totnogtoe heb gezien. Het was een hele grote Jaen-tempel uit de 15de eeuw met maar liefst 1444 prachtige bewerkte zuilen. Het Jaenisme is een afscheiding van het Hindoeïsme en is tegen het gebruik van geweld tegen alle levende wezens. De hele Tempel is van wit marmer.
Na een schitterende rit door een bergachtig gebied, bereikten we Udaipur, stad van de zonsopkomst. De stad doet middeleeuws aan, en ligt rondom het Pichola-meer en het Fateh-Sagar meer. Ons hotel zag er mooi uit en de kamers ook, toch wilde ik zo snel mogelijk naar 't centrum. Ik heb in m'n eentje een riksja genomen en vroeg de chauffeur om me naar een winkel te brengen, waar ze batterijen verkochten, hij verstond kennelijk geen Engels en dropte me bij een museum. Geen nood na een paar straatjes had ik ook m'n batterijen. En toen de hele stad verkend, brede straten, kleine straatjes, een dienstje in een klein tempeltje bijgewoond. En opeens stond daar die hele grote olifant, zomaar tussen het fruit en de groente stalletjes, dat vond hij kennelijk lekker en bovenop stond een jongen zakken op te vouwen. De kop van het dier was prachtig versierd. Ik kon nog net een foto van hem maken voordat hij met snelle pas tussen het drukke verkeer verdween. Er was een hele straat met manden vlechters, ze zaten gewoon op straat te werken. Maar uiteindelijk kreeg ik toch honger en belandde ik in een klein onooglijk ding. De rijst was koud, maar de rest lekker, en voor 50 roepies kun je niet te veel verwachten. Met de riksja weer naar 't hotel. Daar nog even op het dak gezeten, waar ook de rest zo langzamerhand binnenkwam. Nog een kopje thee en naar bed.

No comments: